Köp- & leveransvillkor
Hos Marcus Ljungqvist Sport AB, SE556896679901, kan du köpa skandinaviskt designade produkter av högsta kvalitet. Vi har som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.norrgardeninredning.se, där kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler. Som kund hos Marcus Ljungqvist Sport AB har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vid frågor kontakta oss på info@norrgardeninredning.se. Vår målsättning är att kundservice ska besvara ditt mejl inom 1 – 3 vardagar.
Produkter och totalkostnad
Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegräsningar och övriga villkor. Lagerstatus visas alltid på respektive produktsida. Vi reserverar oss för slutförsäljning.
Försäljning till minderåriga
Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Priser
De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.
Presentkortskod / Rabattkod
Eventuell presentkortskod eller rabattkod anges i varukorgen under “Ange rabattkod / presentkortskod”. Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden och prisjusteringar pga. felaktig rabattkod kan ej genomföras i efterhand. Fler än ett presentkort kan ej användas på ett köp i kassan. Vänligen kontakta info@norrgardeninredning.se om du vill använda mer än ett presentkort vid samma beställningstillfälle. Observera att rabattkoder inte gäller vid köp av presentkort.
Ångerrätt & öppet köp
Vi följer självklart Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Tänk på att varan behöver vara i nyskick och i originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong.
Undantag
- Är produkten använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett avdrag på återbetalningen.
- I de fall produkten är specialtillverkad för dig som kund gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.
- Ångerrätt gäller inte för metervaror eller tapeter. <br>
Fraktkostnad
Vid eventuellt utnyttjande av returrätt debiterar vi fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress, som du finner längst ner på hemsidan, och det går bra att paketet skickas till ombud för uthämtning.
Returer utanför Sverige
Vid retur av paket från utlandet är det viktigt att märka paketet med RETUR för att undvika extra kostnader. Om du vill returnera möbler eller andra skrymmande produkter bestäms kostnaden av produktens storlek och vikt. Kontakta oss om du har frågor gällande din retur.
Ångerrättsformulär hos Konsumentverket: Ångerblankett
Garantier
Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.
Betalning
Marcus Ljungqvist Sport AB erbjuder följande betalningsalternativ:
- Faktura hel- eller delbetalning privatperson. Vi erbjuder dig att antingen betala hela din faktura eller dela upp den i flera delar. Betalningsvillkoren är 30 dagar vid hel betalning. Vid betalning mot faktura gäller betalningstiden 30 dagar från den dag dina varor skickas från oss, därför är det viktigt att paketet hämtas ut från paketombudet så fort avisering skett. För att kunna använda dessa betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner samt att din order sänds till din folkbokföringsadress. Kreditbedömningen resulterar inte i en notering av omfrågningen hos kreditinstitut. När du handlar för mer än 6000 kr eller vill dela upp betalningen krävs även information om din årsinkomst.
- Kortbetalning. Betalning accepteras med Amex, VISA, MasterCard, Eurocard, Maestro och JCB. Välj Betal-/Kreditkort i kassan och fyll i kortägarens namn, kortnummer, kortets utgångsmånad och kortets CVC-kod. CVC-kod är de tre/fyra sista siffrorna i signaturfältet på baksidan av kortet vid betalning med VISA, MasterCard, Eurocard och American Express. Kortuppgifter hanteras av PayEx betalväxel, vilken är certifierad enligt PCI DSS. Pengar dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. I vissa fall använder vi oss av en s.k. 3D Securelösning när du betalar med kort. Du använder då en personlig PIN kod i ett extra steg innan betalningen slutförs.
- Direktbetalning Nordea. Säker betalning över Internet för dig som är kund i Nordea och som är ansluten till deras internettjänster. Vid betalning kopplas du automatiskt vidare till inloggning och loggar in på vanligt sätt. Pengarna kommer att dras 1-2 bankdagar efter att vi skickat din beställning. Om vi mot förmodan inte kan dra pengarna så skickar vi istället en faktura till den mejladress som du använde när du genomförde köpet.
- Direktbetalning Swedbank. Säker betalning över Internet för dig som är kund i Swedbank och som är ansluten till deras internettjänster. Vid betalning kopplas du automatiskt vidare till inloggning och loggar in på vanligt sätt. Pengarna kommer att dras 1-2 bankdagar efter att vi skickat din beställning. Om vi mot förmodan inte kan dra pengarna så skickar vi istället en faktura till den mejladress som du använde när du genomförde köpet.
- Frågor om din betalning? Vid hjälp med frågor som rör betalning, kontakta Klarnas kundservice direkt. Du kan även använda chattfunktionen i Klarna-appen eller ringa 08 – 120 120 10.
Fraktsätt
- Shiplink – Vi använder oss av snabbast tillgängliga speditör. När vi bokar din frakt med Shiplink väljer systemet ut den bäst lämpade speditören för din frakt. Vi skickar såklart med ledande aktörer och försöker hålla oss inom 1-3 dagars leverans.
Leveranstid
Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid köp av vissa möbler skickar vi ett särskilt ordererkännande med planerad leveranstid. Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas av Marcus Ljungqvist Sport AB. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.
Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider.
Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.
Transportansvar, skador på försändelser
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Marcus Ljungqvist Sport AB på väg till kund är Marcus Ljungqvist Sport AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur. Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, ber vi dig klicka här för att skapa ett reklamationsärende. Vid mottagandet av skrymmande varor, t.ex. möbler skall försändelsen besiktigas innan fraktsedeln undertecknas. Om det föreligger en transportskada skall det antecknas på både chaufförens och mottagarens kopia av fraktsedeln.
Outlösta paket
För paket som inte löses ut förbehåller sig Marcus Ljungqvist Sport AB rätten att fakturera kunden för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 200 kr inklusive moms. Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer även kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna.
Reklamation
Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, ber vi dig skapa ett reklamationsärende här. När din reklamation är registrerad kommer vi kontakta dig via mejl för att hjälpa dig vidare med ärendet. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Marcus Ljungqvist Sport AB frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten. Om du har valt faktura som betalsätt ber vi dig observera att den skall betalas även om varan reklameras. Eventuell justering av fakturan sker när ärendet har hanterats. OBS! För information om retur/reklamation för våra norska kunder klicka här.
Tvistelösning
Vid en eventuell tvist kommer Marcus Ljungqvist Sport AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
Alternativ tvistelösning
Du har i din egenskap av konsument inom EU rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunnats åtgärdas genom direktkontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.
Force Majeure
Marcus Ljungqvist Sport AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Köpvillkor företag
Leveransvillkor
Fraktkostnad tillkommer enligt orderbekräftelse på samtliga priser. Leverans sker i första hand med DHLs Företagstjänst. I vissa fall används även andra transportföretag. Leverans kan ske direkt till företagsadresser, ej boxadress och endast på dagtid med leverans innan kl 16.00, alternativt till ombud.
Betalningsvillkor
Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning sker och leverans sker endast till företagets adress eller arbetsställe enligt bolagsverkets register. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en avgift om 40kr exkl moms.
Leveranser och leveranstid
Leveranstiden anges vid beställning eller i direkt anslutning till att beställningen är gjord. De flesta mindre varor kan levereras omgående. Leverans av lagervaror sker inom 1-3 dagar direkt till den leveransadress som angivits vid beställningen. Beställningsvaror levereras enligt ordererkännande. Levererade varor tillhör Marcus Ljungqvist Sport AB till dess att full betalning har skett.
Version 20231106